Sequence 04.00_00_00_09.Still001

Je filmset verlichten met kaarslicht

Valentijn, dé uitgelezen dag om je kaarsen boven te halen en je woonkamer (en ok, ook je slaapkamer) te vullen met een warme en altijd flatterende oranje gloed. Nu, het hele ‘liefde-aspect’ daar zijn wij als filmfanaten minder in geïnteresseerd. Maar een volledige filmset ermee proberen verlichten? Dat dan weer wel. Dus zijn we met brandblusser in de hand naar onze studio getrokken.

Ondanks het feit dat het geen voor de hand liggende keuze is om een hele set te verlichten met kaarslicht, hebben sommige durvers in de filmwereld zich hier al wel aan gewaagd. Stanley Kubrick is één van die durvers, en heeft in zijn film ‘Barry Lyndon’ (1975) slim gebruik gemaakt van kaarslicht om op deze manier de context van het verhaal meer kracht bij te zetten.

‘Barry Lyndon’ – Stanley Kubrick (1975)

Om deze ‘challenge’ tot een succesvol einde te brengen is een basis van belichting zeker geen overbodige luxe. Om niet te zeggen, redelijk cruciaal.

De primaire lichtbron is de ’key light’. Deze wordt ingezet om het personage te verlichten en staat in de meeste gevallen niet in de buurt van de camera om ‘platte beelden’ te voorkomen.
De andere zijde van het personage wordt meestal, iets subtieler, verlicht met een ‘fill light’. Ten slotte wordt er achter het personage ook vaak een ‘back light’ geplaatst om hem/haar ‘los te maken’ van de achtergrond.

Dit is de meest basic verlichting: een driepuntsbelichting. Tijdens onze test hebben we deze set-up een klein beetje aangepast. Let’s go!

Het Virgil proces

Setting en achtergrond
Bij het filmen van je personage moet je altijd even nadenken over de setting. Je kiest voor een achtergrond die een meerwaarde heeft ten opzichte van het verhaal. In ons geval moest ook deze verlicht worden met kaarsen, anders zou het wat donker zijn en diepte missen.

Achtergrondverlichting

Het verlichten van je karakter
Omdat theelichtjes relatief weinig licht geven, heb je er al redelijk veel nodig om een goede belichting te krijgen. Uiteraard is het ook logisch dat de kaarsen zo dicht mogelijk bij je karakter staan. Met dit in het achterhoofd creëerden we de ‘key light’: een aanzienlijk aantal theelichtjes op de tafel voor ons personage.
We besloten om geen ‘fill light’ te maken omdat de key light op zichzelf al een zeer mooi beeld opleverde.
Net buiten het videokader plaatsten we onze ‘back light’. Het is een subtiel detail, maar zeker een meerwaarde.

Zonder back light vs. met back light

Het juiste materiaal
Als je enkel werkt met kaarslicht kan je je verwachten aan een erg donker kader. Een camera die het goed doet bij ‘low light’ is dus zeker geen overbodige luxe! Wij maakten gebruik van de Sony A7iii omdat deze een zeer hoge ISO-waarde kan bereiken zonder te veel ruis in het beeld te krijgen.
Om het verschil aan te tonen, hebben we ook gebruik gemaakt van de Panasonic Lumix GH5, een camera die nét iets minder presteert in deze specifieke situatie.

Sony A7III vs. Lumix GH5

Over het eindresultaat zijn we best tevreden, maar moet je nu je softboxen weggooien en 50 zakken theelichtjes in huis halen? Nee, dat zeker niet. Theelichtjes gebruiken is alles behalve ideaal omdat het redelijk veel nadelen met zich meebrengt: veiligheid op de set, kleuren van je beeld, het geflikker in je belichting,…
Allemaal zaken om in je achterhoofd te houden als je aan je eigen budgetversie van ‘Barry Lyndon’ begint.

Succes!

Comments are closed.