Schermafbeelding 2019-02-18 om 14.34.10

House of Virgil: Royal Antwerp Football Club case study

In deze case study gaan we van dichtbij bekijken hoe we RAFC hun strategie mee hebben helpen ontplooien. Royal Antwerp Football Club zette in de zomer van 2017 een ambitieuze social media strategie uit. Doelstelling? Bij de top 3 social media communities horen in het Belgische voetballandschap. Op dat moment heeft RAFC zo’n 60.000 Facebook likes terwijl de derde grootste community, die van Standard De Liège, er 220.000 telt.

GMGroup mocht mee de fundamenten leggen voor een digital marketing strategie voor het seizoen 2017-2018, waarin Virgil het luik videomarketing voor haar rekening nam. Deze videomarketing zou uiteindelijk ook een zeer belangrijke rol spelen. Wegens behaalde successen, staat Virgil ook dit seizoen (2018-2019) in voor de videomarketing campagnes van Royal Antwerp Football Club. De RAFC-Facebook community telt vandaag 305.000 likes en strijdt in een nek-aan-nek race om plaats 2 tegen aartsrivaal Club Brugge K.V. Let the battle begin…

Community building opent deuren voor bijna alle marketing doelstellingen:

  • Awareness
  • Conversie
  • Advertising
  • Partnerships  
  • Lead generation

De details

Ons Virgil team creëerde de voorbije 18 maanden kwalitatieve social video’s op drie niveaus:  

  • Sportieve niveau: alles wat meteen gelinkt kon worden aan sportieve prestaties van A-team en jeugdploegen
  • Extra-sportieve niveau: alles wat fanbeleving en community building versterkt
  • Commerciële niveau: alles wat betreft de commerciële insteek van de club (events, sponsors, accommodatie,…)

Kwalitatieve content is de hoofdzaak in een videomarketing campagne.

De strategie en distributie moeten ervoor zorgen dat de campagne zo efficiënt mogelijk verloopt. Daarom werden enkele ‘buyer personas’ opgesteld. Deze ‘buyer personas’ werden telkens in rekening gebracht tijdens het pitchen van video-ideeën en getarget tijdens de verspreiding van video’s.

De cijfers

  • Duur campagne: 18 maanden
  • Facebook: van 60.000 likes naar 305.000 pagina-likes
  • Instagram: Van 0 volgers naar 26.000 volgers
  • LinkedIn: Van 0 volgers naar 2.000 volgers
  • Gemaakte video’s: 479
  • Gepushte video’s: 179
  • Bereik: 1.847.000 impressies
  • Cost per view (CPV):
  • € 0,01/view voor 1s video views (ads/pre roll), € 0,13/view voor full video views (content)

*cijfers zijn gebaseerd op de periode gaande van 28/07/2017 tot en met 31/12/2018
*videomarketing kleedt ⅓ in van het digital marketing plan

Type video’s

  • Sportieve niveau
  • Extra sportieve niveau
  • Commerciële niveau

Extra

Begin 2018 werd de RAFC-mobile app gelanceerd. Met enkele specifieke videoproducties ter promotie van de app en een strategie om leads te genereren via social video content telt de app vandaag 18.000 geregistreerde gebruikers.

Eveneens begin 2018, werd de RAFC-webshop gelanceerd. Met enkele specifieke videoproducties ter promotie van de webshop en enkele videoproducties die als advertising ingezet werden op social, telt de webshop vandaag maandelijks 10.000 bezoekers.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *