De kracht van storytelling

De kracht van storytelling

Anno 2019 zou ‘storytelling’ zo maar even de meest gebruikte term in het media & marketinglandschap kunnen zijn. Bijna alles wat vandaag hoog scoort op de schaal van ‘storytelling’, kan je associëren met ‘succes’. Maar storytelling, wat houdt dat nu eigenlijk juist in en in welke videoproducties komt ‘moeder verhaal’ het best tot haar recht?

Om een antwoord te vinden op die vragen nemen we jullie even mee op een ‘trip down memory lane’. In feite is storytelling gewoon een nieuwe term voor een eeuwenoud fenomeen dat wij, mensen, al eeuwenlang uitoefenen: verhaaltjes vertellen. In de prehistorie vereeuwigden we verhalen op muren, in de klassieke oudheid in sarcofagen & piramides. Tijdens de middeleeuwen vertelden de Vikings verhalen rond een kampvuur en vandaag… Vandaag vertellen we verhalen via de sociale media. Storytelling is dus nooit ver weg geweest van de mens. Via welk medium en welke vorm we die verhalen vertellen, dat is een ander verhaal.

Dat brengt ons tot vandaag: ‘the visual age’. Waar Facebook, Instagram, LinkedIn en consoorten visuele uithangborden zijn voor influencers, adverteerders, sympathieke schoonouders en jijzelf. Social media, verzadigd, (v)luchtig en een plek waar het verhaal soms ver te zoeken is, heeft vandaag meer dan ooit nood aan sterke, authentieke verhalen. Enkel zo kan je als influencer, adverteerder of sympathieke schoonmoeder je doelpubliek nog triggeren.

Tot zover de hele geschiedenis, maar wat houdt ‘storytelling’ nu juist in? Uit al het voorgaande, merk je dat het vertellen van verhalen een eigenschap is die de mens van nature bezit. Storytelling is enerzijds weten wat mensen boeit (je zou ervan verschieten hoe snel mensen door iets geboeid zijn), maar vooral op welke manier, met welke expertise en knowhow je je verhaal vertelt. Vergelijking: iedereen heeft wel een bepaalde vriend(in) die op elke housewarming een episch verhaal bovenhaalt. De hele woonkamer hangt dan aan zijn/haar lippen. Terwijl iedereen ook een andere vriend(in) heeft die bij zo’n poging, na het verklappen van de clue, zelf de stilte moet doorbreken met een awkward lachje of een ‘het was beter als je erbij had geweest’.

Bij het maken van video’s is dit niet anders. Authenticiteit, research, scripts, shotlist, draaiplan, montageplan,… Knowhow en expertise die we in de nabije toekomst graag met iedereen delen.

Hieronder vinden jullie alvast 5 video formats terug, die hand in hand gaan met authentieke storytelling en in 2019 ongetwijfeld verder hun opmars zullen maken op social media:

1. Short Documentary – for social media –

“Documentaires, da’s iets voor een zondagnamiddag in de zetel op Canvas”, zal je denken. Niets is minder waar. Sinds een aantal jaar maakt de ‘short documentary’ haar opmars op social. Sterke, authentieke verhalen/topics die op een hedendaagse manier in beeld gebracht worden, zijn in. Zeker wanneer ze worden gebracht op zo’n manier dat een social media publiek er haar aandacht bij wil houden.   

ING Nederland zette in 2017 al in op een gefragmenteerde short documentary. In samenwerking met Vice Nederland, bedachten ze een serie van korte portret documentaires over de alternatieve manieren waarop jongeren vandaag geld verdienen. Eén van de afleveringen gaat bijvoorbeeld over een tiener die millionair werd door het kopen en verkopen van Bitcoin.

Op geen enkel moment heb je het gevoel dat je naar een productie voor ING kijkt. ING opereert hier eerder als facilitator om een nieuw idee aan de man te brengen. Authentieke, geweldige insteek.

Pro:

  • Zeer grote betrokkenheid van kijkers met als resultaat een grote impact op je doelpubliek. Dit vertaalt zich in views, reach, engagement,…  
  • Zeer kwalitatieve communicatie die kijkers zal triggeren om op zoek te gaan naar ‘meer’. Lees: meer traffic op je pagina’s.  
  • Geen commerciële vibe. Dat is wat social media viewers ook verwachten. Geen reclame die door je strot geramd wordt, maar storytelling content die ze willen consumeren.
  • Wie vandaag communiceert in de vorm van een ‘short documentary’ is, al zeker in België, een trendsetter.

Contra:

  • Langere video’s vragen specifieke expertise in het productieproces.
  • Short documentaries hebben een hoge productiekost en zijn dus meestal ‘relatief’ duur om te creëren.

2. Human interest portret – persoonlijke video’s die inspireren en informeren

Portretten zijn het beste format om kijkers zich te doen identificeren met je personage. Je personage vertelt een verhaal, dat relevant is voor je communicatie doeleind, vanuit zijn/haar persoonlijke ervaring. Inspireren, ontroeren, aanzetten tot een lach, een traan, kijkers doen nadenken,… Identificatie is de sterkste tool voor een goed, authentiek verhaal.

New Mexico’s toerismedienst had dit ook begrepen. Ze creëerden een portretreeks van X portretten waarin locals een aspect van de lokale cultuur door een persoonlijk verhaal vertellen. Zo vertelt deze oude dame over de rijke chili-teelt in New Mexico.

Pro:

  • Geen commerciële vibe. Dat is wat social media viewers ook verwachten. Geen reclame die door je strot geramd wordt, maar storytelling content die ze willen consumeren.
  • Authenticiteit in het verhaal zorgt ervoor dat mensen zich sneller zullen identificeren met het personage. Wat dan weer zal leiden tot grotere impact.
  • Door beroep te doen op authentieke verhalen, gecombineerd met de juiste expertise in productie voor social, zijn portretten budgetvriendelijk om te realiseren.

Contra:

  • Je verhaal en personage moeten sterk genoeg zijn. Verhaal en/of personage kunnen wel steeds een duwtje in de rug krijgen in montage.
  • Interviews afnemen die de juiste antwoorden voor je montage voorzien, is geen ‘kinderspel’.

Wanneer je communicatie doeleind straight to the point is, volstaat een portretvideo niet om de boodschap duidelijk te communiceren. Een aanvullende testimonial of explainer video is aangewezen.

3. Explainer – korte video’s die informeren

Explainer video’s kunnen misschien saai klinken, maar dat zijn ze heus allemaal niet. Meer dan elk ander format, is een explainer in staat om een kijker haarfijn te informeren.

Vox Media is een van de pioniers wat betreft de combinatie explainer en ‘visual storytelling’. De sleutel tot succes in zo’n informatieve content, is dat je je kijker zo weinig mogelijk inspanningen laat leveren om de boodschap te begrijpen

Pro:

  • Het perfecte format om een onderwerp haarfijn, vlot en op een luchtige manier uit te leggen aan je doelpubliek.
  • Een explainer is een passieve manier om iets bij te leren. Het vraagt weinig tot geen moeite van de kijker. De inhoud van je boodschap blijft daarom meestal goed hangen wanneer je in de vorm van een verhalende explainer communiceert.

Contra:

  • Explainers vragen zeer veel en correcte research.
  • Explainers moeten volgens een ‘bullet proof’ script verteld worden, waarin de verhaallijn sterk naar voren komt. Anders mist je explainer al haar kracht.
  • Explainers zijn haast altijd gebaseerd op zeer strakke animaties en dat is gelijk aan: dure producties.

4. Storytelling Commercial – commercials voor social die inspireren

Terwijl explainer video’s vooral informatie brengen op een luchtige manier, zijn commercials vaak all about emotion. Het opwekken van het juiste gevoel bij je merk/identiteit, daar draait het om. Commercials gaan niet zozeer uit van het authentieke, wel vanuit een verhalend concept.   

Nike lanceerde onlangs een commercial met in de hoofdrol de controversiële ex-NFL-quarterback, Colin Kaepernick. De commercial raakte wereldwijd de juiste snaar:

Pro:

  • High end productie die zorgt voor een hoog cinematografie-gehalte zorgt.
  • Je hebt de boodschap volledig in de hand, naarmate het concept eerder aanleunt bij fictie dan bij authentieke storytelling.
  • Middelmatige commerciële vibe. Dat is wat social media viewers ook verwachten. Geen reclame die door je strot geramd wordt, maar storytelling commercials die ze willen consumeren.

Contra:

  • Storytelling Commercials hebben een zeer hoog inspiratie-gehalte. Maar verder dan inspireren gaan ze vaak niet.
  • Commercials zijn high-end producties die initieel voor TV bestemd zijn. De productiekost om een high-end commercial te draaien is dan ook enorm.

5. Vlogs – korte videos die entertainen

Dit format doet bij de meesten wel een belletje rinkelen. Het format typeert zich door authenticiteit en een blijk van improvisatie. Maar vergis je niet, ‘worth watching’ vlogs bevatten bijna altijd een goed bedachte storyline. Vlogs  scheppen een 1 op 1 band met je doelpubliek. Zeker wanneer er consistent en kwalitatief gepubliceerd wordt. De drang om mensen te volgen maakt deze format zo waardevol. Niet alleen voor visual storytellers, maar ook voor influencers, bedrijven, redacties, etc…

Casey Neistat is ongetwijfeld een van de meest bekende vloggers ter wereld. Zijn vlogs zijn een knap staaltje ‘visual storytelling’:

Pro:

  • Zeer grote betrokkenheid van kijkers met als resultaat een grote impact op je doelpubliek. Dit vertaalt zich in views, reach, engagement,…  
  • Authenticiteit en persoonlijkheid zorgen voor 1 op 1 band met je kijkers, waardoor ze moeilijker zullen afhaken eens ze aan het kijken zijn.
  • Voor bedrijven is dit een uitstekend format om indirect je product in naar voren te schuiven.

Contra:

  • Vlogs moeten authentiek zijn. Het is onmogelijk om een vlog authentiek te doen lijken. Daarom zijn je personages van cruciaal belang.
  • Werkt enkel wanneer er consistent geproduceerd en gepubliceerd wordt. Met andere woorden: investering in tijd en geld.

De aandacht van de kijker grijpen, daar draait het allemaal om. Als storytelling de sleutel is, kan je bovenstaande formats beschouwen als een slot. De deur openen tussen jou en je doelpubliek is dan plots zeer simpel: de sleutel in het juiste slot en je bent vertrokken.

Comments are closed.